REDEFINISANJE PARKING ZONA NA STAROM GRADU: VIŠE MESTA ZA STANARE, MANJE AUTOMOBILA U CENTRU

Na teritoriji opštine Stari grad od 14. jula stupa na snagu novi model zonskog parkiranja koji donosi značajne promene u načinu korišćenja javnih parking mesta. Cilj ove inicijative je jasan — poboljšati uslove za parkiranje stanara, smanjiti broj vozila u kretanju i podstaći građane da centar grada koriste na efikasniji i ekološki prihvatljiviji način.

Opština Stari grad ističe da su upravo su gužve u saobraćaju, aerozagađenje i hroničan nedostatak parking mesta bili glavni razlozi da se postojeći model zona prilagodi stvarnim potrebama korisnika. Novi sistem definiše tri zone – ljubičastu, crvenu i belu – sa različitim vremenskim ograničenjima i cenama, dok stanarima omogućava povlašćeno parkiranje po ceni od 500 dinara mesečno, bez vremenskog ograničenja. Ljubičasta zona, koja će važiti na najatraktivnijim lokacijama u blizini garaža i pešačkih zona, podrazumeva ograničenje od 30 minuta bez mogućnosti produženja. Crvena zona omogućava jednočasovno parkiranje sa mogućim produženjem od 30 minuta, dok bela zona, koja pokriva perifernije delove opštine, omogućava dva sata parkiranja uz produženje od dodatnih 60 minuta.

„Redefinisanjem parking zona želimo da omogućimo da više korisnika može da koristi postojeća mesta tokom dana. Cilj je da se poveća izmenjivost parkiranja. Time će građanima naše opštine, koji imaju pravo na povlašćeno parkiranje bez vremenskog ograničenja, biti omogućeno brže pronalaženje slobodnog parking mesta“, kaže predsednik Gradske opštine Stari grad Radoslav Marjanović, naglašavajući da je krajnji cilj povećanje protočnosti i dostupnosti postojećih parking mesta kako bi se kroz investicije u nove kapacitete trajno rešio nedostatka parking prostora.

„Uporedo sa redefinisanjem zona, zajedno sa Gradom Beogradom radimo na povećanju broja parking mesta gradnjom novih podzemnih garaža. U toku je izgradnja garaže u Vlajkovićevoj ulici sa 284 nova mesta, planirana je i izgradnja ispod SRC „25. maj – Milan Gale Muškatirović“ sa preko 500 mesta, kao i ispod pijace „Bajloni“, gde je predviđeno 307 novih parking mesta. Tako će u narednim godinama Stari grad dobiti više od 1.000 novih parking mesta“, dodaje predsednik Radoslav Marjanović.

Promene u zoniranju praćene su analizom frekvencije i funkcionalnosti — ulice u blizini javnih garaža prelaze u strože, kraće zone, dok se delovi grada u kojima se vozila duže zadržavaju svrstavaju u belu zonu. Tako će, na primer, pojedine ulice u okolini Obilićevog venca i Rajićeve biti u ljubičastoj zoni, dok će delovi Donjeg grada i Dunavske ulice preći u belu.

Očekuje se da ovakva organizacija donese konkretne koristi građanima. Stanari će lakše nalaziti slobodna mesta u svojim ulicama, dok će posetioci biti podstaknuti da svoje automobile ostavljaju u obližnjim javnim garažama ili koriste javni prevoz, koji je na teritoriji opštine — besplatan. Sa gustom mrežom autobuskih i tramvajskih linija i dobrom povezanošću sa svim delovima grada, odlazak u centar bez automobila postaje jedna od najpraktičnijih opcija. Javne garaže — Obilićev venac, Pionirski park, Zeleni venac, Masarikova, Rajićeva, Botanička bašta i Palilulska pijaca, kao i parkirališta Kalemegdan, Donji grad, Vidin kapija i Milan Gale Muškatirović — nalaze se na samo nekoliko minuta hoda od ključnih delova opštine.

Opština Stari grad ovim korakom postavlja novi standard u upravljanju javnim prostorom. Umesto da ulicama tragamo za parkingom, ideja je da do destinacije stignemo lakše, brže i — ekološki prihvatljivije.