На територији општине Стари град oд 14. јула ступа на снагу нови модел зонског паркирања који доноси значајне промене у начину коришћења јавних паркинг места. Циљ ове иницијативе је јасан — побољшати услове за паркирање станара, смањити број возила у кретању и подстаћи грађане да центар града користе на ефикаснији и еколошки прихватљивији начин.
Општина Стари град истиче да су управо су гужве у саобраћају, аерозагађење и хроничан недостатак паркинг места били главни разлози да се постојећи модел зона прилагоди стварним потребама корисника. Нови систем дефинише три зоне – љубичасту, црвену и белу – са различитим временским ограничењима и ценама, док станарима омогућава повлашћено паркирање по цени од 500 динара месечно, без временског ограничења. Љубичаста зона, која ће важити на најатрактивнијим локацијама у близини гаража и пешачких зона, подразумева ограничење од 30 минута без могућности продужења. Црвена зона омогућава једночасовно паркирање са могућим продужењем од 30 минута, док бела зона, која покрива периферније делове општине, омогућава два сата паркирања уз продужење од додатних 60 минута.
„Редефинисањем паркинг зона желимо да омогућимо да више корисника може да користи постојећа места током дана. Циљ је да се повећа измењивост паркирања. Тиме ће грађанима наше општине, који имају право на повлашћено паркирање без временског ограничења, бити омогућено брже проналажење слободног паркинг места“, каже председник Градске општине Стари град Радослав Марјановић, наглашавајући да је крајњи циљ повећање проточности и доступности постојећих паркинг места како би се кроз инвестиције у нове капацитете трајно решио недостатка паркинг простора.
„Упоредо са редефинисањем зона, заједно са Градом Београдом радимо на повећању броја паркинг места градњом нових подземних гаража. У току је изградња гараже у Влајковићевој улици са 284 нова места, планирана је и изградња испод СРЦ „25. мај – Милан Гале Мушкатировић“ са преко 500 места, као и испод пијаце „Бајлони“, где је предвиђено 307 нових паркинг места. Тако ће у наредним годинама Стари град добити више од 1.000 нових паркинг места“, додаје председник Радослав Марјановић.
Промене у зонирању праћене су анализом фреквенције и функционалности — улице у близини јавних гаража прелазе у строже, краће зоне, док се делови града у којима се возила дуже задржавају сврставају у белу зону. Тако ће, на пример, поједине улице у околини Обилићевог венца и Рајићеве бити у љубичастој зони, док ће делови Доњег града и Дунавске улице прећи у белу.
Очекује се да оваква организација донесе конкретне користи грађанима. Станари ће лакше налазити слободна места у својим улицама, док ће посетиоци бити подстакнути да своје аутомобиле остављају у оближњим јавним гаражама или користе јавни превоз, који је на територији општине — бесплатан. Са густом мрежом аутобуских и трамвајских линија и добром повезаношћу са свим деловима града, одлазак у центар без аутомобила постаје једна од најпрактичнијих опција. Јавне гараже — Обилићев венац, Пионирски парк, Зелени венац, Масарикова, Рајићева, Ботаничка башта и Палилулска пијаца, као и паркиралишта Калемегдан, Доњи град, Видин капија и Милан Гале Мушкатировић — налазе се на само неколико минута хода од кључних делова општине.
Општина Стари град овим кораком поставља нови стандард у управљању јавним простором. Уместо да улицама трагамо за паркингом, идеја је да до дестинације стигнемо лакше, брже и — еколошки прихватљивије.