DANI EVROPSKE BAŠTINE: „MODA KOJA JE OBELEŽILA JEDNO VREME“

Dokumentarna izložba o legendi jugoslovenske mode Aleksandru Joksimoviću (1933), prva je izložba u organizaciji Muzeja primenjene umetnosti posvećena jednom savremenom modnom stvaraocu.

U okviru manifestacije Dani evropske baštine i uz podršku GO Stari grad, u Muzeju primenjene umetnosti organizovana su stručna vođenja kroz izložbu čiji je autor istoričarka umetnosti Bojana Popović.

Aleksandar Joksimović, modni diktator i sinonim za jugoslovensku modu, tokom 2005 i 2006. godine poklonio je Muzeju primenjene umetnosti skice svojih radova, fotografije modela i revija, nagrade, isečke iz štampe, kao i tri svoja portreta. Sve što je poklonio može se videti i u interaktivnoj bazi podataka, dok je za samu postavku izabran onaj materijal po kojem se najbolje prepoznaje njegov kreatorski izraz, od kasnih pedesetih pa sve do odlaska iz mode 1995. godine. Značaj ove zbirke je utoliko veći jer primerci izvedenih Joksimovićevih modela nisu sačuvani u firmama za koje je radio.

– U socijalističkoj Jugoslaviji moda se tretirala kao nešto što dolazi sa zapada, kao nešto što nije potrebno običnom čoveku. Kako bi se razlikovala od zapadne mode, priznavala se samo ona moda kroz koju se provlačila folklorna i kulturna baština naroda koji su u njoj živeli. Zaposlen u državnim preduzećima, Aleksandar Joksimović je morao da u svoj autorski rad unosi elemente tradicionalnog – objašnjava kustos Bojana Popović.

– Najviše ga je interesovala srednjovekovna umetnost. Tako je i nastala njegova prva kolekcija visoke mode iz 1967. godine pod nazivom „Simonida“, inspirisana srednjovekovnim freskama s početka 14. veka iz manastira Gračanica.

Druga kolekcija visoke mode iz 1969. godine, koja je predstavljena i publici u Parizu, nosila je naziv „Prokleta Jerina“ po ženi despota Đurđa Brankovića. Bojana Popović kaže da je upravo ova kolekcija pokazala da svaka zemlja, bez obzira na svoje društveno uređenje, može imati svoje modne genije.

– Kao modni dizajner Aleksandar Joksimović mnogo je radio na autorskim kolekcijama namenjenih prodaji. To je radio vrhunski, ali pošto je u to vreme modu prodavala politika a ne stvaralac, on je bio sklonjen iz odeljenja za izvoz „Centrotekstila“. Bez obzira na to, Aleksandar se tokom osamdesetih godina posvetio domaćoj trikotaži u jednom kraljevačkom preduzeću, a sve u skladu sa svetskim modnim tokovima – kaže Bojana Popović. – Niko pre njega u svetu mode nije bio toliko popularan. Bio je veoma uvažavan kao ličnost i umetnik u čitavoj bivšoj Jugoslaviji.